Informatie over de speurtocht naar een auto
Zoals ik al eerder aangaf kan ik maar kleine stukjes lopen. En even stil staan als ik niet ergens op kan steunen gaat bijna helemaal niet.
Leuk is anders, maar ja...ik zal het er mee moeten doen. Gelukkig heb ik een man aan mijn zijde die zegt dat we het sámen moeten doen (hmm ja, het voelt tóch rot dat ik hem mee trek)
We waren/zijn met de Mobigo 7 toch wel flink beperkt hoor. Om te winkelen is het perfect, maar ik ben niet zo'n winkeltype. Vroeger was dat wel eens leuk, maar nu niet meer dus.
Daarnaast heb ik 2 'rotte' schouders, 2 tennis- en golfarmen, een halve hand die 'dood' is en polsen die niet veel kunnen hebben. Erg veel klappen daarmee opvangen is niet prettig dus.
Een ritje in de Mobigo 7 over terrein dat niet heel vlak is..tja, dat laat zijn sporen na.
Daarnaast kun je maar 12 kilometer ver als alles optimaal is, dus maar max 6 km van je auto af en dat alles zonder vering.
We hebben dus na veel kletsen moeten kiezen uit een paar opties:
- Echt alleen hier in de omgeving blijven met de Trophy en niet meer dagjes uit.
- Wat verder weg met een andere vouwbare scoot die in de auto past en tóch erg beperkt blijven, met alle lichamelijke klachten als extra prijs.
- Onze auto inruilen op een auto waar de Trophy in kan.
Tjonge...we hebben voor de derde optie gekozen, maar dan begint het échte speurwerk pas!
We wilden dus een auto waar de scoot in kan, maar óók de fiets van Eric.
Veel bestelauto's zijn dan eigenlijk net een beetje aan de krappe kant, want de scoot is al 1.40 m lang en de fiets nog langer.
Maar een bestelauto is voor ondernemers....en dat zijn we dus niet.
Dus BPM betalen en hoge wegenbelasting en dat gaat natuurlijk ook niet zo makkelijk.
Na veel lezen dachten we het gevonden te hebben..we konden gebruik maken van de gehandicaptenregeling van de belasting. Géén BPM en een lager wegenbelastingtarief..!
Dát leek ons dus de ultieme oplossing, al wilden we ons autootje niet echt kwijt.
Zoeken naar allerlei merken auto's...pffff....de 1 na de ander viel af.
We wilden/moesten ook nog perse een automatische versnellingsbak, dus moeilijker.
En uiteraard wilden we niet een grote bouwvakkers bus, maar een gewone comfortabele auto met airco.
Het lijkt een stap vooruit als je weer weg kunt, maar het voelt als weer een stukje inleveren.
Ik las over de gesloten beurzenregeling. Dat betekent dat je de BPM niet hoeft te betalen.
Maar dat bleek tussen 2 ondernemers...óf tussen 2 gehandicapten te zijn.
Wij vonden onze auto bij een dealer (ondernemer) en moesten dus teruggave aanvragen bij de belasting.
Deze dealer wilde het tóch met die gesloten beurzenregeling doen
Het is een VW Caddy Maxi geworden en hij is boswachtersgroen....helemaal iets voor ons!
Hij is uit 2008, heeft airco, cruisecontrol en allerlei moderne 'snufjes'.
Het is een diesel, maar doordat we een lager tarief betalen is het op te brengen.
Op de toestemming daarvoor (en de BPM) zitten we te wachten nu (06-06-2011
Maar we voldoen aan alle eisen, dus ik voorzie geen problemen en anders hebben we dus écht een probleem...
Je moet een formulier invullen 'Teruggaaf BPM Gehandicaptenregeling' en dan het kenteken en de toekenning van de WMO erbij doen. Als je geen voorziening gekregen hebt is het ook mogelijk met foto's van je hulpmiddel(en) en een doktersverklaring in aanmerking te komen voor de regeling.
Als je het krijgt gaat automatisch het lagere belastingtarief gelden.
De verzekering...tjonge jonge, ik belde de ANWB en die vertelde dat ze geen bedrijfswagens verzekerden.
Na wat heen en weer gebel en gepraat bleek het tóch te kunnen omdat we hem dus particulier gebruiken.
Het is veel zoeken en puzzelen allemaal en ook niet heel makkelijk op internet te vinden.
Ik heb ook gebeld naar het WMO/WWZ kantoor, maar een voorziening om de scoot in de auto te krijgen vond die mevrouw maar belachelijk. Een scootmobiel is immers voor in de regio....en toen ik zei dat me verteld is dat ik de groene kaart even moest halen als ik naar het buitenland wil, reageerde ze alsof ik niet goed bij mijn hoofd was.
Tja, ik zei al dat de actieradius van de scoot me niet naar het buitenland bracht, maar dat was geheel mijn eigen probleem. Hun verantwoordelijk was regio gebonden...
Ik heb geen idee waar ik dán moet wezen voor wat hulp.
Dus op zoek naar iets om de scoot in de auto te rijden...pfff handig met 3 wielen ja...
Je hebt 3 van die goten nodig en nog opvouwbare ook, omdat je de lengte nodig hebt.
Hoe krijg ik dat zélf in en uit de auto?
Of 1 grote plaat......die weegt van aluminium dus ruim 22 kilo (de lichtste).
Een lift of takel? Dat is gewoon niet te betalen voor ons én het zicht van het achterraam zou dan ook weer helemaal weg zijn.
Toen vonden we een lichtgewicht oprijplaat...9 kilo...kan ik ook niet zelf tillen, maar het is wel een stuk beter te doen voor Eric én hij is opvouwbaar. (De plaat...niet Eric!)
Het is de Stepless lite, die we in Tilburg moesten halen. Een rib uit het lijf, we moesten de grootste variant hebben, maar als het goed is hebben we er járen plezier van.
We hebben vrijdag de auto gehaald en zaterdag de oprijplaat. Vandaag hout gekocht om de zijkanten te betimmeren om de boel goed vast te kunnen zetten met spanbanden.
En een mutatieformulier bij het WMO loket aangevraagd, want het kenteken van mijn privé parkeerbord moet natuurlijk aangepast worden.
De scoot moet er de eerste keer dus nog in en uit gereden worden, best een beetje eng denk ik wel, maar dan kunnen we dus op pad!
Camera mee .....de paden op, de lanen in....
Wordt vervolgd en als iemand vragen heeft, mail me gerust even...